Klassisk olie til veteran- og vintagebiler

Oprettet d. under Bil i hverdagen

Bedste olie til klassiske biler

På flere vigtige måder er klassiske bilmotorer anderledes end moderne bilmotorer. De kører med lavere omdrejninger, de har større metal-til-metal-tolerancer og har ofte kork- eller reb-tætninger. De kræver også flere anti-slidtilsætningsstoffer for at nedsætte slidet i motoren mest muligt. Pga. Af dette kræves den korrekte olie til din veteran bil.

De fleste vintage og klassiske bilmotorer har et ventilsystem drevet af en flad-tappet knastaksel. For at forhindre for tidligt slid af knast- og løftere, skal der være en passende mængde anti-slidtilsætningsstoffer. Dette var ikke et problem for 30 eller 40 år siden, men af ​​miljømæssige årsager er mængden af ​​et tilsætningsstof kaldet ZDDP(Zink) reduceret markant i moderne olier.

Se oversigt over alle typer klassisk olie her

 

 

 

Hvad er ZDDP?

Zink Dialkyl Dithiophosphate, eller ZDDP, er et zinkbaseret anti-slid tilsætningsstof, der effektivt hjælper med at smøre motorer. Dets fysiske, funktionelle og beskyttende egenskaber, gør det ideelt til brug i olier og fedt for at kontrollere oxidation og korrosion.

For at overholde EPA(Enviromental Protection Agency i USA) har alle større olieproducenter fulgt American Petroleum Institute (API) retningslinjer og sænket deres zinkindhold.

Niveauer for zink i olier plejede at være 1.200 til 1.400 dele pr. Million(ppm). Siden de tidlige 90'ere har producenterne reduceret dette antal. De nyeste bilolier, f.eks. API-SN, er omkring 800-900 ppm.

Nyere motorer med med rulle knastaksel, har mindsjet knastakslens friktion, så der ikke kræves samme høje niveauer af zink i olien.

Uden den rigtige mængde zink vil ældre pushrod-motorer slides alt for hurtigt. Slidet opstår selvfølgelig ikke natten over, men over måneder eller år vil den manglende beskyttelse hurtigt slide knastaksel, løftere og andre indvendige dele.

Årsagen til, at zink-indholdet blev sænket i motorolie, var for at forhindre tilsmudsning af katalysatoren. Man opdagede at zink og fosfater kunne nedsdætte katalysatorens levetid.

 

Morrenovering

Efter en motorrenovering af en nyrenoveret motor kan mangel på ordentlig smøring være ødelægge de nye motordele, især knastaksel og løftere. Efter renovering af en ældre motor skal du enten tilføje zink eller bruge en racingolie, der har et højere niveau af fosfor i sig. Efter motorens indkørselsperiode kan du gå væk fra racingolien, hvis du vil.

 

Indkørselsperioden

De fleste producenter af motor- og motorkomponenter anbefaler et zink- og fosforindhold på mere end 1.200 PPM ved indkørsel, og de fleste vil annullere diverse garantier, hvis dette minimum ikke findes i den olieprøve, du leverer, når du returnerer ødelagte dele ved en reklamationssag.

 

Høj zinkolie til klassiske biler

I dag tilbyder mange af de velkendte olieselskaber olier, der er formuleret til vintage-, veteran og klassiske biler. Disse olier afbalancerer zink, opløsningsmiddel og korrosionsbeskyttende additiver.

 

Rektol hos weboil.dk

Weboil.dk markedsfører en ”klassisk” olieserie med retroolier fra tyske rektol. Det anbefales til biler fra før 1980. Multi-grade 20W-50 olien er formuleret med mineralolier af høj kvalitet plus udvalgte additiver til ældre klassiske bilmotorer. Til klassiske biler fra før 1950 skal der typisk bruges en SAE 30 motorolie. Denne ”singel grade” olie kan også bruges i de fleste typer manuelle gearkasser.

Se pris på klassisk olie ved at trykke på linket her

 

 

Motorolie i dieselmotorer

Dieselolier har omkring 1.000 ppm i zink-indhold, men har også høje niveauer af opløsningsmiddel. For meget opløsningsmiddel i en ikke-dieselmotor kan gøre mere skade end gavn.

Raceolier

Raceolier, med 1.200 ppm, giver en god balance mellem zink og opløsningsmidel, men mangler antikorrosionsadditiver. Disse additiver beskytter motorerne mod skader, uanset om de kører eller holder stille. Da de fleste klassiske biler holder meget stille og kører sjældent, er det vigtigt at holde motorkorrosion på et minimum.

 

Bly erstatning

Indtil 1980’erne indeholdte benzinen blyadditiver for at nedsætte slitagen mest mulig på ventiler mv. En ekstra gode ved disse additiver var deres beskyttende egenskaber for ventiler og ventilsæder.

Selv om mange veteran og klassiske motorer kører fint uden bly erstatning, er der stadig motorer som kræver dette additiv - især sportsmotorer.

Læs mere om bly erstatning ved at trykke på linket her

 

 

Hvilken viskotitet er bedst?

Når du skal vælge den bedste olie til klassiske biler, kommer spørgsmålet om viskositet (tykkelse) altid op. Da motorstart (koldstart) er der, hvor der største delen af slid forekommer, er det åbenlyse svar at bruge den tyndeste olie. Hvis du bor i et meget varmt klima, skal du bruge den næst tyndeste.

Prielejde

Nogle mennesker sover bedre om natten, ved at vide, at de har købt den "bedste" og "dyreste". Rektol motorolie er ikke det dyreste, men er på fuld højde med f.eks. Castrol klassisk olie. Den klassiske olie er i dag simpel at producere og koster derfor ikke ret meget. Betaler du mere end 55 kr. Pr. liter betaler du udelukkende for det brand du køber.

Se priser på klassisk olie her

 

Hvad er den bedste olie til klassiske biler?

Det bedste valg til din motor er den olie med den rigtige mængde tilsætningsstoffer af fosfor og zink. Niveauet skal ligge mellem 1.200-1.400 ppm.


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar