Motorolie: Syntetisk olie i forhold til konventionel olie

Oprettet d.

Konventionel olie
Også kaldet mineralsk olie, dens base er carbonhydrider fra råolie. Den populære tænkning er, at dette er dårligt, men det har sine fordele.

Den største fordel er naturligvis prisen. Det er ikke ret dyrt, fordi det stammer fra råvarer. Da den ikke forarbejdes, afspejles det i prisen.

Takket være oliens natur har det også en tendens til at være monograd, som har masser af potentielle anvendelser. Denne egenskab tvinger producenterne til at bruge tilsætningsstoffer til at gøre disse olier egnede til brug ved mere ekstreme temperaturer.

En anden almindelig begrundelse er, at konventionel olie, fordi den har hurtigere nedbrydning, bør skiftes mere regelmæssigt. Dette er både sandt og falsk på samme tid. Selvom det har en hurtigere nedbrydning gennem oxidation, gælder de samme specifikationer og standarder for både konventionel og syntetisk olie. Så hvis en konventionel olie opfylder en specifikation, skal den vare lige så længe som en syntetisk olie med samme specifikation. Derfor kan de samme biler bruge begge olier. 

Dette betyder også, at tidsintervallet for at skifte olie skal være det samme for begge slags olier. Altid den tid eller km, som producenten anbefaler.

 

Syntetisk olie
Ud over dets evne til naturligt at ændre sin viskositet afhængigt af temperaturen, har syntetisk olie nogle andre fordele.

Den vigtigste er, at der næsten ikke er nedbrydning med syntetisk olie. Dette resulterer i en sundere olielevetid og sikrer også fraværet af aflejringer eller slam i systemet. Dette betyder en meget større beskyttelse mod motorslid under dens livscyklus.

Også når mineralbaserede olier indeholder tilsætningsstoffer for at forbedre deres viskositetsindeks, fungerer syntetiske olier stadig bedre ved ekstreme temperaturer. Det har bedre naturlig beskyttelse mod termisk nedbrydning og fordampning ved højere temperaturer, samtidig med at det bevarer sin flydende egenskab i lave temperaturer. Derfor er olier med lavere temperaturer som 0W20 eller 5W30 normalt syntetiske.

For at opsummere, syntetisk olie:

- Presterer bedre ved ekstreme (højere eller køligere) temperaturer
- Holder din motor renere mod slam eller aflejringer, hvilket kan reducere effekt, ydelse eller brændstoføkonomi
- Tilbyder større beskyttelse mod motorslid

 

Semisyntetisk olie
Som navnet antyder, er semisyntetisk olie en blanding af de to tidligere nævnte baseolier. Det er også kendt som hybridolie.

Semisyntetisk olie inkorporerer fordelene ved syntetiske olier uden ulemperne ved konventionelle olier. Dette betyder, at det bevarer sin gode opførsel ved ekstreme temperaturer, men det er ikke så modstandsdygtigt. Normalt er olier af højere viskositet, som 10W50 eller 15W40, ofte bedst som hybrid eller konventionel olie, da der med korrekt vedligeholdelse ikke er nogen reel forskel ved at bruge 100% syntetiske olier.

Forskellen mellem semisyntetisk og fuldt syntetisk olie kan også ses i prislappen - den semisyntetiske olie er generelt lidt billigere.

For en ansvarlig ejer, der skifter olie, når det er relevant, skal forskellen være næsten umærkelig med hensyn til sikkerhed, ydeevne ved ekstreme temperaturer eller slid.


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar